Pravda trojjediná

čtvrtek 7. červenec 2011 07:07

6. červenec, jeden ze dvou (pro české pracující dovolenou šetřících) dnů státního volna, stal se několika blogerům a jejich čtenářům také dnem zamyšlení o Pravdě. O té „pravé“ či “pomýlené“, „osobní“ i „institucionální“, pravdě „středověké“ versus „dnešní“ , která za pár let už také může býti zastaralou. Více než rok nosím v sobě malou, leč přesto křivdu. A nejsem zřejmě sama. Možná se vám bude zdát nicotná a hodná okamžitého zapomnění...

Zvoní telefon a na druhé straně té pomyslné linky pan vedoucí jedné z mých prodejen rozrušeně vypráví, co se dnes přihodilo jeho kolegyni. Byla právě v obchodě sama, když obsluhovala zákaznici. Namarkovala tržbu a vrátila peníze. Asi po čtvrthodině se paní vrátila s tím, že nedostala zpět na svou tisícikorunu,  byla prý tedy ošizena o 800,-- Kč. Slečna prodavačka, která u mě v té době pracovala už zhruba 15 let a jíž jsem nikdy neměla sebemenší důvod nevěřit, tvrdila, že peníze v pořádku vrátila. Na důkaz toho vstřícně před zákaznicí provedla inventuru pokladní hotovosti. Přebytek se nekonal. Paní se rozčílila, označila prodavačku za podvodnici, která si peníze hned sebrala a ve zlém odešla. Když přišel vedoucí, našel svou kolegyni rozrušenou a z nařčení nešťastnou.

Za chvíli mi zazvonil telefon znovu. Ve sluchátku se ozval mužský hlas, který se představil jako inženýr, říkejme mu pracovně "Heligón". Jestli prý si vzpomínám, že jsme spolu kdysi jednali na radnici. Pamatovala jsem si. Pan inženýr se do mě pustil, jak jeho žena byla při nákupu mou zaměstnankyní podvedena. Žádal vrácení osmi set korun. Za svou ženu,  o které mě hned v první větě informoval, že je doktorka a tedy musí mít, na rozdíl od obyčejné prodavačky, pravdu, jednal evidentně z pozice chlapské síly. Nepohodli jsme se, neboť jsem neměla nejmenší důvod shodit mladou ženu, která pro mě tolik let poctivě pracovala. Pan inženýr tedy přešel na jinou taktiku. Pochlubil se svým oborem podnikání – dodávkami registračních pokladen, které já nepoužívám zřejmě proto, abych mohla běžně manipulovat s tržbami (jak on to dobře zná) a také svým studiem chování personálu v obchodech, který běžně okrádá své zaměstnavatele i zákazníky. Hovor jsem musela ukončit.

Příští den jsem dostala e-mail tohoto znění:

Vážená paní Nováčková.

Dovolím se vrátit k naší včerejší diskuzi. celou situaci na Vaší prodejně jsme s manželkou 

podrobně analyzovali. S jistotou témeř stoprocebtní můžu tvrdit, že peníze, které prodavačka

pravděpodobně vracela a manželka si je ve spěchu nevzala, si jednoduše paní prodavačka, když to zjistila, nechala a pak popřela.  Nelze to prokázat a reakce pí prodavačky je v době, kdy mají lidé hluboko do kapsy docela možná.

Navíc zastaralý způsob evidence prodeje ve Vašich prodejnách a práce s paragonem neumožní ani Vám sebemenší kontrolu. Zabývám se léta chováním perzonálu i zákazníka na maloobchodních prodejnách a antifraud záležitostmi takže věřte, že mi můžete věřit. Chování Vaší kolegyně bylo pro tento případ zcela typické.

Co však nepovažuji za typické, je Vaše hysterická reakce. Nesvědčí ani o Vaší orientovanosti na zákazníka a už vůbec ne o Vaší velkorysosti a věřte, že kdybych já takto reagoval na mnohdy neoprávněné stížnosti svých zákazníků, kdy jde o mnohem větší částky, jsem já a pár desítek lidí už dávno na pracáku. Stejně tak spousta pcientů mé manželky

by asi trpělo mnohem více než po její mnohdy vůbec nezaplacené profesionální péči.

Už při jednáních na radnici, jsem neměl pocit, že jste na svém místě a jste slabým partnerem pro své okolí, i když se pak lecos podařilo. Vaše včereší reakce mi pouze potvrdila.

Celou věc považuji za uzavřenou, nakupovat už u Vás nebudeme a přeji Vám hodně úspěchů ve Vaší práci.

 

Ing. Jindřich “Heligón“
ředitel

Managing Director


xxxxxxxxxxxxx  s.r.o.

xxxxxxxxxxxxx a.s.

 

Zde příběh nekončí. Na firemní telefon přišla SMS, ve které pan inženýr s odvoláním se na jakési zákonem dané archivační povinnosti prodávajícího žádal předání kopie pokladního dokladu za nákup jeho paní.

Patřím k (nevím jak velkému) procentu žen, které si své problémy řeší samy. Jsem svéprávná a už dávno  plnoletá, takže nejsem zvyklá, aby moje nepříjemnosti za mě řešila „hlava rodiny“. Na internetu jsem proto našla jméno MUDr. „Heligónová“ a na její pracovní e-mailovou adresu jí napsala:

Datum: 08.03.2010 15:10

Předmět: Pokladní doklad

Vážená paní doktorko,

vedoucí otrokovického knihkupectví mně předala SMS, ve které mě Váš

manžel, Ing. „Heligón“, žádá o kopii pokladního bloku za nákup, který jste

v naší prodejně učebnic a jazykové literatury udělala v minulém týdnu.

V souladu s §31 odst. 15 živnostenského zákona vydáváme doklady o

prodeji zboží na žádost zákazníka. Pokud potřebujete doklad o nákupu,

rádi Vám dodatečně paragon vystavíme.

 

Přeji hezký zbytek dne

Svatava Nováčková

 

Dle mého předpokladu se paní doktorka projevila jako slušný člověk:

Vážená paní Nováčková.

Děkuji Vám za nabídku. Doklad  je  již nyní pro  mne naprosto zbytečný.  I přesto jsem si i  nadále  jista, že mi   peníze navráceny nebyly. Přesně vím , jak se to stalo.  Paní mi vracela  drobné a podala mi knihy  v pytlíku .Platila jsem 1020 Kč -  Pokud položila papírové   peníze /800 Kč/  na skleněnou   podložku, zůstaly na ní ležet  i po mém odchodu.  V obchodě nikdo toho času nebyl, nebylo tedy vůbec problém si   neodebrané peníze  ponechat. Po celodenní pracovní zátěži  při komunikaci s pacienty  jsem byla unavená a nedávala jsem si pozor, jak mi vrací.

Chvíli před vstupem do knihkupectví  jsem si   totiž v bance peníze vyzvedla a věděla jsem přesně, kolik v peněžence mám.

V průběhu chůze po nákupu , než jsem si dannou skutečnost uvědomila a začala se vracet do prodejny , jsem s nikým nemluvila ani mne nikdo nezastavil. Proto mi ty  peníze jiným způsobem nemohly být ukradeny.

Jde pouze o čisté svědomí každého z nás.  Proto  ani v pokladně nemuselo nic chybět.. 

Přeji Vám , aby jste neměla více takovým nazlobených zákazníků.

S pozdravem  eva „heligónová“

A já, protože jsem stále nedokázala obvinit svou prodavačku (zvlášť v rámci firmy mně přišlo důležité dát najevo, že za svými zaměstnanci stojím), odeslala jsem paní doktorce peníze z mého soukromého účtu. Následoval poslední e-mail:

Děkuji paní Nováčková,

peníze jsme odeslaloi na konto Pomozte dětem.

S přátelským pozdravem

Eva a Jindřich „Heligónovi“

Připojen byl příkaz k úhradě na 1 600,-- Kč. Jsme si fifty:fifty?! Vypadá to jako happy end, ale z našeho společného daru nadaci jsem necítila pramalou radost. Křivdu v sobě nesu nejen já, ale taky mladá prodavačka, pokud byla nevinná, a naše zákaznice rovněž. Jdeme dál životem, každá se svou vlastní pravdou...

Pozn. autorky: Příjmení zákaznického páru a názvy firem jsem pozměnila, texty dochovaných mailů jsem nechala v původním stavu.

Svatava Nováčková

Lída V.Zubaři, ještě jednou,15:068.7.2011 15:06:21
SvatavaDěkuji vám všem07:378.7.2011 7:37:04
Monika PetrákováSvatavo06:308.7.2011 6:30:54
Mirek T.Výpověď proti výpovědi,23:027.7.2011 23:02:07
HMKOprava17:577.7.2011 17:57:56
Honza Marek, KanadaPan Heligon17:557.7.2011 17:55:19
josef hejnaNa podobné téma jsem kdysi psal.14:397.7.2011 14:39:27
Lída V.Musela bych opakovat již napsané.11:597.7.2011 11:59:29
NaďaMyslím si,09:147.7.2011 9:14:12
SvatavaHanulko, nejde mi07:577.7.2011 7:57:29
HanulkaNepravdivé nařčení...07:457.7.2011 7:45:45

Počet příspěvků: 15, poslední 8.7.2011 15:06:21 Zobrazuji posledních 15 příspěvků.

Svatava Nováčková

Svatava Nováčková

"Proč cestujeme? Mimo jiné i proto, abychom potkali nové lidi, kteří si nemyslí, že nás jednou pro vždy znají; abychom ještě jednou zkusili, co v tomto životě dokážeme - i tak je toho už jen málo". Max Frisch, Deník 1946 - 1949

Prvotní a jediný důvod mého přihlášení se na blog už dávno pominul a já zůstala. V psaní jsem našla zalíbení...

REPUTACE AUTORA:
0,00 (VIP)

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy

Oblíbené blogy

  • Jarka Jarvis
  • Jan Vargulič
  • Mirek Toms
  • Vašek Vašák
  • Marek Trizuljak

Pošlete mi vzkaz

Zbývá vám ještě znaků. Je zakázáno posílat reklamu a vzkazy více bloggerům najednou.